Thursday 9 June 2011

Kek Coklat Lembab

Ini merupakan antara kek yang pertama saya cuba & menjadi sangat gebu, yang mana ia menjadi pencetus kepada semangat saya untuk terus memasak kek, walau hanya menggunakan oven saya yang comel lote & sangat berjasa tu. Oven yang saya beli di saat kami baru berkahwin.

Pada ketika itu saya masih belum kenal sesiapa dalam dunia masakan seperti CMG (Dapur Tanpa Sempadan) mahu pun rakan-rakan Kongsi Resepi (fanpage di Facebook). Kawan-kawan di sinilah yang makin mendorong orang seperti saya agar sentiasa mencuba sesuatu yang baru.



Resepi Kek Coklat Lembab:

2 cawan tepung gandum
2 sudu kecil baking powder
2 cawan gula halus
4 biji telur gred A
250 gm buttercup
2 sudu kecil esen vanilla

1 cawan serbuk koko
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas
1/2 cawan susu cair

Cara-cara:
1. Masukan serbuk koko,gula halus dan air panas dan jerangkan atas dapur dgn api yang kecil sambil dikacau rata dan berkilat sejukan dan tuangkan susu cair kacau rata dan ketepikan.

2. Pukul butter dan gula hingga kembang dan masukan telur sebiji-sebiji,vanilla di gaul rata dan ayak tepung dengan baking powder 3 x baru masukan tepung berselang selikan dengan pes coklat tadi dan digaul hingga rata-rata,

3. Masukan dalam loyang dan bakar selama 1 jam (atau hingga masak) pada suhu 190 darjah api atas bawah. Aturan no. 3 ni ikut resepi asal.



* untuk hasilkan permukaan yang rata macam gambar tu, 40 minit yang pertama kena api atas bawah, 20 minit yang berikutnya api bawah saja. bawah kek letakkan satu dulang berisi air (kaedah bain marie/steam bath/steam bake). juga gantikan gula tu kepada gula perang. sejukkan sedikit sebelum dipotong.

resepi asal dari MyResepi.

Ada sebab saya memilih kek ni menjadi pembuka tirai kepada koleksi resepi saya di blog ini. Sungguh susah untuk dipercayai bahawa gambar kek inilah yang dicuri tempohari. Gambar yang pertama. Alang-alang curi la yang canggih sikit. Nak mek bagi dia punya exif data ke? Tapi tak pe la, mek halalkan sebab susah nak cari mek di akhirat nanti.

6 comments:

Naimatul Hafizah Nor Rodin said... Reply to comment

nak tahu peristiwa istimewa di sebalik kek ini :-)
bila2 kang nak try kek akak ni.

Sue Aleen said... Reply to comment

Fiza >>>
Ada la... nostalgia...

Della said... Reply to comment

hehehe..halalkan je mek sue...

Sue Aleen said... Reply to comment

Della >>>
Akak halalkan je... sangka baik je ni.

Murni Delights said... Reply to comment

sodapnyer..he..he simple mudah

Sue Aleen said... Reply to comment

@Murni Delights
Memang simple je ni. Tapi gebu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...