Wednesday 22 June 2011

Kek Buah Berkeju


Ada buah-buahan campuran nak buat apa ye? Ada juga krim keju. Asal nak buat kek fair lady.. ermmm.. tak mau la.. Prinsip saya ~ mesti cuba sesuatu yang baru. Yang masih tiada dalam album. Tak semestinya ikut trend orang lain juga.

Terus tanya pakcik Google. Selalunya pertanyaan saya mesti ikut imaginasi & bahan yang ada la. Tanya-tanya.. pakcik Google bawa saya pergi rumah lama Che' Mat Gebu. Teruja... The minute I saw the recipe terus pergi dapur. Kebetulan Zaid tengah tidur, Syafiah ke HSB dengan ayahanda & abangnya. Semalam abangnya ke Petrosains rombongan sekolah. Hari ni dapat cuti. Dia pun teruja ikut ayah & adik pergi rehab.

Tak rugilah saya buat kek ni. Serius sedap sangat. Dah masuk senarai kek favorite saya ni. Adam asyik ulang makan, siap minta buat lagi kalau habis.

Bahan-Bahannya (mengikut olahan saya. Asal sila rujuk sini):-

140 g tepung gandum*
200 g buah-buahan campuran (mixed fruits)* (*digaul bersama. Ketepikan)
200 g tepung gandum**
1/2 sudu teh baking soda**
1/2 sudu teh serbuk penaik**
1/4 sudu teh serbuk kulit kayu manis**
1/4 sudu teh serbuk buah pala(**digaul dan ayak)
250 g mentega (satu blok)(suhu bilik)
250 g krim keju (satu blok)(suhu bilik)
150 g cawan gula halus
5 biji telur saiz sederhana
1 1/2 camca teh esen vanilla




Cara membuatnya:-

1. Panaskan oven pada suhu 170°C. Lenser tin berukuran 8 inci dengan mentega dan alas dasarnya dengan kertas minyak. Ketepikan.

2. Satukan tepung gandum dan buah-buahan campuran. Gaul rata. Ketepikan.

3. Satukan bahan bertanda **. Ayak. Ketepikan.

4. Dalam mixing bowl, satukan mentega dan krim keju, pukul hingga rata. Masukkan gula dan esen vanila. Pukul hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memukul hingga kembang dan gebu.

5. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis dan akhir sekali masukkan buah-buahan yang telah digaul dengan tepung, hingga habis. Gaul rata.

6. Tuang adunan ke dalam tin kek dan ratakan. Bakar 50 - 55 minit. Periksa dengan kaedah mencucuk lidi satu ke bahagian tengah kek dan jika keluar bersih, bermakna kek telah masak.

7. Keluarkan kek dan sejukkan 10 minit sebelum diterbalikkan ke atas jaringan. Sejukkan kek sepenuhnya sebelum dipotong.


Nota:

Jika mengikut resepi asal, CMG letak 50 g kacang walnut & 300 g buah-buahan campuran. Tapi dapur saya tiada bahan tersebut. Jika ada walnut, sila cincang halus. Boleh juga digantikan dengan lobak merah. Dan tambahkan juga dengan ceri merah/hijau.


2 comments:

Rabiatun Adawyah said... Reply to comment

nampak sedap..nnt boleh sy try. thanks ya

Sue Aleen said... Reply to comment

@Rabiatun Adawyah
Cubalah.. sedap rasanya...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...