Thursday 23 June 2011

Puding Roti Butterscotch Karamel

Puding roti butterscotch karamel dengan buah-buahan koktel nama diberi. Ambik kau.. panjang berjela-jela.

Percaya atau tidak, roti butterscotch di rumah kami tak laku? Dah berhari di atas meja. Dari tamat tempoh baik saya lakukan sesuatu. Tengok pula kawan-kawan di Ratuhati bercerita tentang kesedapan puding roti karamel ini. Ilham datang. Terima kasih pada Fiza lagi kerana sudi kongsi resepi puding roti karamel dia yang tersangatlah mudah tu. Tapi hati saya menggaru sungguh nak buat bagi susah. Hahaha.. itulah saya...

Sambil mendengar petikan gitar Igor Presnyakov, terpaku pada lagu tema Pirate of The Carribean, terasa seakan menari bersama si Jack Sparrow di dapur. Hah! Beranganlah...



Jom tengok bahan-bahan puding ini.

Bahan A (karamel):

3 sudu besar gula
3 sudu besar air

Cara penyediaan karamel:
Masukkan gula ke dalam loyang. Saya menggunakan bekas kaserol 1.5l berbentuk 4 segi. Panaskan ia di atas api yang kecil. Setelah gula mencair, tuang 3 sudu besar air perlahan-lahan ke dalam bekas tadi. Biarkan sebentar. Tutup api. Ketepikan.



Bahan B:

5 keping roti butterscotch (carikkan dan tak perlu buang kulit)
1 tin air buah-buahan koktel (tin 410 g) (tapis, ambil airnya. Buahnya digunakan untuk hiasan)
3/4 cawan susu segar/cair
1/4 cawan susu pekat
2 biji telur
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar tepung kastad

Cara penyediaan puding:

1. Kisar kesemua bahan di atas hingga hancur. Tapiskan ke satu bekas lain untuk buang buih. Kemudian tapis sekali lagi ke dalam loyang/bekas yang mengandungi karamel bagi memastikan tiada buih. Sekiranya buih ini ada, ia akan menyebabkan puding anda berlubang-lubang.

2. Masukkan ke dalam pengukus yang telah dipanaskan terlebih dahulu dengan api yang sederhana. Kukus selama 30 minit atau pun sehingga masak.

3. Setelah masak biarkan sejuk sebentar sebelum diterbalikkan.

4. Setelah diterbalikkan, hidang dengan buah-buahan koktel tadi atau dengan yang lain-lain yang sesuai. Sedap dihidang sejuk.


Rujukan:

1. Tempat Fiza Simpan Resepi.

2. Hanieliza's Cooking.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...