Friday 1 July 2011

Kek Suji Berkeju

Lama tak kemaskini blog ini, bukan? Inilah projek derhaka saya hari ini ~ kek suji berkeju. Kejunya saya gunakan cheddar saja. Sebenarnya nak habiskan stok. Anak saya pantang nampak keju ini. Selalu lesap. Mereka ratah macam tu aje.

Saya buat dalam loyang dan letakkan sedikit dalam kertas cawan. Yang dari loyang itu akan kami bawa pulang ke kampung petang ini. Adik ipar saya yang minta. Katanya mengidam kek... hihi...

Bahan-bahannya (mengikut olahan saya. Resepi kek ini saya dapat dari CMG):

100 ml susu segar (saya gunakan krim putar sebab agak malas membuka susu yang masih baru)
5 keping keju cheddar (lebih pun tak pe)
170 g tepung gandum
100 g semolina @ suji
1 sudu teh serbuk penaik
250 g mentega berkualiti tinggi
150 g gula perang
2 sudu besar madu
4 biji telur gred A
2 sudu teh esen vanilla



Cara membuatnya:

1. Satukan susu & keju yang telah dicarikkan di dalam satu periuk kecil. Masakkan di atas api menggunakan kaedah double boiler. Setelah cair, ketepikan.

2. Ayak tepung gandum, tepung suji dan serbuk penaik. Ketepikan.

3. Satukan mentega, gula dan madu dalam satu mangkuk. Pukul hingga berkrim.

4. Masukkan telur satu persatu ke dalam adunan. Sebatikan bersama dengan esen vanila.

5. Masukkan pula tepung berselang-seli dengan keju yang telah cair tadi. Pukul hingga sebati.

6. Tuang ke dalam loyang yang telah dilengserkan terlebih dahulu dengan marjerin & tepung. Masukkan ke dalam oven yang telah dipanaskan. Suhu 150°C, selama sejam atau pun sehingga masak (bergantung pada oven masing-masing). Saya menggunakan kaedah steam bake.


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...