Friday 1 July 2011

Sup Makaroni

Ini sebenarnya projek pagi semalam. Dah masukkan ke PC gambarnya, lepas masuk terus je naik atas guna lappy. Yang di memory card memang saya terus padam saja. Semak ada gambar duplicate ni. Pastu terus lupa update.

Ada kawan minta resepi ni. Susah saya nak ingat sebab saya main campak saja bahan yang ada di rumah. Bahan dia tu boleh divariasikan ikut citarasa. Supnya pun macam sup lain juga. Saya sekadar guna sup bunjut. Saya suka masakan jenis begini. Ringkas dan mengenyangkan.

Bahan-bahan:

500 g makaroni (jenis elbow) (nak kurang pun boleh, nanti dia akan mengembang dengan jayanya)

* Rebus makaroni seperti arahan di paket. Cuma jangan terlalu masak. 3/4 masak pun dah cukup. Angkat, siram air dan toskan.

1 batang lobak
2 batang seleri
1 biji kentang
1 paket bebola ikan
Beberapa keping ayam tanpa tulang & kulit
1 bunjut sup bunjut
1 keping asam keping
Garam dan lada hitam secukup rasa
1 biji bawang holland (belah 4)
Daun sup



Cara buat:

1. Potong sayur-sayuran ikut citarasa anda.

2. Masukkan lobak, seleri & kentang ke dalam periuk yang berisi air. Panaskan di atas api sederhana. Masukkan sekali sup bunjut. Biarkan reneh sebentar sehingga sayur sedikit empuk.

3. Masukkan bebola ikan dan kepingan ayam serta asam keping.

4. Perisakan sup dengan garam dan lada hitam. Biarkan mendidih.

5. Setelah mendidih, masukkan makaroni & bawang. Masak sebentar dalam beberapa minit. Tutup api.

6. Hiaskan dengan daun sup (atau bawang goreng).

Selamat mencuba!


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...