Thursday 28 July 2011

Kuih Sagu @ Bronok

Kuih sagu atau kuih telur katak saya panggil. Sejenis kuih yang lazim benar didapati ketika bulan Ramadhan.

Kuih ini sangat mudah disediakan dan sedap untuk dimakan. Mengimbau juga kenangan zaman kanak-kanak. Teruja saat mak buat. Dah besar-besar ni baru nak belajar buat sendiri. Rupanya taklah sesusah mana. Cuma cara itu telah diubah sedikit bagi mendapatkan hasil yang comel-comel gitu.




Kuih Sagu @ Bronok

Bahan-bahan:

1 cawan sagu biji kecil
3 cawan air
3/4 cawan gula pasir
Sedikit pewarna merah & perisa ros

1/2 biji kelapa parut putih sahaja*
1 sudu kecil garam* (gaul bahan bertanda * hingga mesra)


Cara-caranya:

1. Panaskan air, pewarna merah & perisa ros sehingga mendidih.

2. Masukan sagu, kemudian kacau rata.

3. Masukan gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukan ke dalam acuan lompang/loyang yang telah digriskan dengan sedikit minyak.



4. Kukus selama 20 minit atau sehingga sagu menjadi jernih.


Nota:

1. Kuih ini boleh dikacau saja di dalam periuk sehingga sagunya bertukar warna dari putih hingga jernih. Namun, saya mengukusnya kerana dengan cara ini sagunya akan lebih cepat mengembang dengan sekata & saya tidak perlu mengacaunya lama-lama.

2. Sejukkan kuih ini sepenuhnya sebelum dikeluarkan/dipotong. Mengeluarkan kuih ini dari acuan lompang lebih mudah dari memotongnya. Setelah dikeluarkan ia boleh digolekkan di dalam kelapa parut yang bercampur garam itu tadi.



3. Ia juga boleh bertukar menjadi kuih sagu gula melaka dengan membuat kuah santan dan kuah gula merah. Kuih sagu gula melaka enak dimakan sejuk-sejuk. Resepi kuih sagu gula melaka boleh didapati di Azita Kitchen.






0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...