Monday 27 June 2011

Kek Belang Cappuccino


Anak teruna saya minta kek ni dah berminggu tapi saya berat hati nak buat memandangkan ia adalah kek 'recycle'. Maksud saya resepinya pernah saya cuba. Sebenarnya kek ini adalah hasil godekan dari kek coklat putih juga, yang mana salah satu bahannya adalah coklat putih & krim putar. Cuma rupa dia saya ubah menjadi belang-belang. Salah satu stok perisa wajib ada dalam rumah saya ialah cappuccino sebab saya sangat menggemari rasanya.

Cara meletak belang begini telah diajar turun-temurun dari mak saya. Masa saya kecil dulu memang saya suka melihat mak buat kek dan kuih tapi sekadar tengok sajalah. Sebenarnya saya bukanlah seorang yang pandai masak. Ini disebabkan saya mempunyai 3 orang kakak. Penuh dapur dengan dia orang je. Yang kecil-kecil ni kalau masuk sikit ada je la yang tak kena. Ahh.. melalut pulak...




Bahan-bahan:

1 cawan cip coklat putih/bar coklat putih
200 ml krim putar (dairy)

Masukkan cip dan krim ke dalam periuk dan panaskan menggunakan kaedah double boiler. Biarkan cip cair dan sebati dengan krim putar. Sekiranya tiada krim putar, ia boleh diganti dengan susu.

250gm mentega
1/2 cawan gula perang
4 biji telur sederhana
1 sudu teh esen vanilla/serbuk vanilla
2 cawan tepung gandum (ikut kesesuaian)
1 sudu teh serbuk penaik

1. Pukul mentega dengan gula sampai kembang. Masukkan telur satu persatu. Masukkan vanilla.

2. Masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum yang telah diayak bersama serbuk penaik sehingga sebati.

3. Kemudian masukkan sedikit demi sedikit adunan cip coklat putih yang telah sejuk tadi.

4. Masukan dalam loyang dan bakar selama 1 jam (atau hingga masak) pada suhu 190 darjah Celsius api bawah sahaja.

5. Masak dengan kaedah steam bake.


Nota:

1. Untuk hasilkan layer, ambil 1/3 daripada adunan. Tambahkan pewarna/perisa yang disukai. Selang-selikan/tindankan saja lapisan tersebut tanpa perlu membuat corak (tak perlu pakai lidi dan sebagainya). Saya juga lebihkan lapisan putih. Tu sebab ia lebih tebal dari yang berwarna koko. Ratio: 3 senduk adunan putih : 2 senduk adunan cappuccino. Tapi ini terpulang kepada kreativiti anda.



2. Saya menggunakan loose bottom pan bersaiz 8 x 8 x 3. Terbocor sedikit. Itu sebab lapisan tu jadi nipis. Salah sendiri juga. Loyang yang biasa saya guna entah ke mana.

2 comments:

Unknown said... Reply to comment

sukanya kek ni...

Sue Aleen said... Reply to comment

@norlie
Cubalah kak. Dah nak abih ni dikerjakan anak teruna saya tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...